با رشد همه ابعاد شخصیتی، دستیابی به حیات طیبه ممکن می شود

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، دکتر محمدی آشنانی و هیات همراه صبح روز سه شنبه 21 شهریور 96 از سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بازدید کردند.

محمدی آشنانی در دیدار با دکتر محمدیان ضمن اظهار خوشوقتی از این ملاقات و معرفی همراهان، اظهار داشت: مجموعه دانشگاه علوم قرآنی با 22 سال سابقه و پردیس های استانی با 80 عضو هیات علمی که بعضا متخصص و در علوم قرآنی و صاحب نظر بوده و دارای پژوهش، کتاب و یا مقالات متعدد و متنوعی هستند و تجربه رشته ای و میان رشته ای در تعلیم و تربیت  جامعه شناسی بین ادیانی، تجربیات گرانسنگی را برای فراهم کرده است، می تواند در زمینه های مختلف علمی و پژوهشی با سازمان پژوهش همکاری نماید.

وی با اشاره به اهمیت زیست قرآنی، اضافه کرد: رویکردی که جامعه ما به آن نیاز دارد آن است که چه کنیم تا زیست قرآنی در جامعه وارد شود؟ سازمان پژوهش با امکانات وسیعی که به اشاره نمودید، می تواند برای والدین و مربیان محتوا تهیه کند وگرنه با توجه به اینکه بیشتر وقت کودکان و نوجوانان در خانواده سپری می شود، اگر هراهی و هم سویی نباشدکار شما ناتمام می ماند.

 وی تعاملات اجتماعی را از ویژگی ممتاز انسان برشمرد و افزود: انسان در تعاملات جمعی و ارتباطات نوازشگرانه رشد می یابد. لذا در ابتدا باید معلمین با این مهارت ها آشنایی داشته باشند تا بتوانند بر رفتار دانش آموزان تاثیر بگذارند. درواقع ذات نایافته از هستی بخش، کی تواند که شود هستی بخش؟

ثانیا، انسانها با هم متفاوتند و این تفاوت در نیاز ها و روشها نیز ظهور و بروز پیدا می کند. لذا نمی توان روش واحدی را برای همه بدون توجه به تفاوتهای فردی آنها تجویز کرد.

گرچه در شکل گیری و تکامل شخصیت کودکان، علاوه بر خانواده و مدرسه، جامعه و رسانه ها به ویژه فضای مجازی نیز نقش دارند. از طرفی قرآن کریم در آیه شریفه می فرماید: «یزکیهم و یعلمهم الکتاب» تربیت را مقدم بر تعلیم برشمرده است.

برخی مشکلات ایجاد شده ناشی از زخم هایی است که بتدریج بر اثر رفتارهای غیر نوازشگرانه روی هم انباشته شده و تا این زخمها التیام نیابد و این گره ها باز نشود، مشکل حل نمی شود.

عرضم را در سه جمله خلاصه می کنم 1- آنکه انسانها با هم متفاوتند و دارای تنوع هستند(هرانسان یک نوع).لذا هم متون و هم معلمان باید با حقایق آفرینش آشنا شوند 2- آموزش و پرورش افرادی را تربیت کند که تنها بر رشد حافظه شناختی  آی کیو متمرکز نباشند و بدانند ای کیو هم هست. برخی صاحب نظران برای انسان 10 ها هوش برشمرده اند که یکی از آنها هوش فرهنگی است، یکی هوش معنوی است، تئوری هوش‌های چندگانه نظریه‌ای است آموزشی که اولین بار توسط هوارد گاردنر تنظیم و ارائه گردیده است. مثلا قدرت تشخیص تصویری و فضایی کسانی که هوش تصویری- فضایی بالایی دارند در تجسّم چیزها قوی هستند. یا کسانی که هوش کلامی- زبانی بالایی دارند به خوبی می‌توانند از کلمات، به هنگام نوشتن و حرف زدن، استفاده کنند. این افراد غالباً در نوشتن داستان، به خاطر سپردن اطلاعات و خواندن مهارت دارند.

در کلاسهای ما به چراها پاسخ داده نمی شود. چرا مسلمانها به جان هم افتاده اند؟ برای آن که هوش اجتماعی آن ها رشد نیافته!

امروز یک کتاب و یا کلاس برای رشد هوش هیجانی نداریم. پس چگونه می توان به حیات طیبه رسید؟ برای رسیدن به مراتبی از حیات طیبه رشد همه جانبه لازم است.

وی با اشاره برنامه قرآن در صحنه که توسط مرحوم طالقانی برگزار می شد تصریح کرد قرآن باید به صحنه زندگی مردم وارد شود. قرآن به شیوه نوازشگرانه وارد زندگی مردم می شود نه فشار

محمدی آشنانی با اشاره مجدد به اعضای هیات علمی متخصص و صاحب نظر دانشگاه در مسایل تربیتی و قرآنی اضافه کرد: دانشگاه علوم قرآنی آمادگی دارد در زمینه های علمی- پژوهشی با سازمان همکاری نماید.

کلیدواژه: 
امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.