تجلیل از 30 دانش‌آموز و معلم پژوهشگر

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، علیرضا عصاره سرپرست پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش امروز در آستانه هفته پژوهش در نشست خبری، اظهار داشت: هفته پژوهش از 20 لغایت 26 آذرماه برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: شعار امسال روز ملی پژوهش با عنوان «پژوهش، فناوری و تحول بنیادین است» و در این روز که 20 آذرماه است، مراسم تجلیل از پژوهشگران با همکاری وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم برگزار می‌شود.

عصاره با بیان اینکه شعار روز دانش‌آموز هفته پژوهش، «پژوهش، فناوری، دانش‌آموز و مدرسه است»، گفت: در روز 20 آذر در مدرسه مصلی نژاد با حضور وزرای علوم و آموزش و پرورش از 30  دانش‌آموز و معلم برتر در حوزه پژوهش، تجلیل خواهد شد.

 سرپرست پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اشاره به اهداف اجرای برنامه‌های هفته پژوهش در آموزش و پرورش و تجلیل از پژوهشگران این وزارتخانه، افزود: منظور از اجرای این برنامه‌ها این است که ایام نمادینی را جهت ارج نهادن به تلاش و نقش مؤثر پژوهش و پژوهشگران در آموزش و پرورش نشان دهیم؛ ضمن اینکه بحث و تبادل نظر برای همدلی پژوهشگران و کارشناسان و گردآوری نمایندگان پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش از سراسر کشور در روز ملی پژوهش، دومین هدف ما در این هفته است.

وی با اشاره به سومین هدف از برگزاری هفته پژوهش، خاطرنشان کرد: ایجاد بستر برای ارتقای منزلت اجتماعی و پژوهش، نقش پژوهش در کارآیی و اثربخشی نظام آموزشی و تجلیل از پژوهشگران آموزش و پرورش و دانش‌آموزان پژوهنده، از جمله اهداف دیگر این هفته است.

سرپرست پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش یادآور شد: در این خصوص پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به‌عنوان دبیرخانه هفته پژوهش مأموریت پیدا کرد و با تشکیل کمیته‌های علمی و اجرایی، اقداماتی را برای حسن اجرای این برنامه‌ها در سطح ستاد و استان‌ها آغاز کرد.

عصاره با اشاره به جزئیات برنامه‌های هفته پژوهش گفت: 9 نفر از معلمان پژوهنده و برگزیده در روز ملی پژوهش با حضور وزیر آموزش و پرورش تجلیل می‌شوند ضمن اینکه انتخاب پژوهشگران برگزیده نیز در سراسر آموزش و پرورش برگزار می‌شود و در آن 3 نفر از پژوهشگران برگزیده تجلیل می‌شوند.

وی انتخاب طرح‌های پژوهش برگزیده، تجلیل از سه پژوهشگر و طرح برگزیده، 2 پایان‌نامه ارشد و یک رساله دکتری را از جمله برنامه‌های روز ملی پژوهش عنوان کرد و گفت: 6 دانشجو معلم از 2 دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی به‌عنوان دانشجو معلمان پژوهنده تقدیر می‌شوند.

سرپرست پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: انتخاب تجارب و نوآوری فرهنگیان از سراسر کشور صورت می‌گیرد و 3 ایده برتر تجلیل می‌شوند.

عصاره در خصوص اولویت‌های پژوهش در پژوهشگاه تعلیم و تربیت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: اولویت‌های هر دفتر پژوهشگاه مشخص شده و 180 پژوهش شامل 60 پژوهش مربوط به پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، 60 پژوهش برای پژوهشگران خارج از پژوهشگاه و 60 پژوهش نیز در قالب رساله‌ها و پایان‌نامه‌های دانشجویی تعریف شده است.

وی در پاسخ به پرسش فارس در خصوص «میزان استفاده عملی از پژوهش‌های برگزیده دانش‌آموزان و معلمان»، عنوان کرد: بعضی پژوهش‌هایی که انتخاب می‌شود قبلاً به‌ عنوان پروژه برای آموزش و پرورش تعیین شده و تقدیر می‌شوند و برخی نیز در قالب پایان‌نامه‌ها هستند؛ ضمن اینکه برخی از پژوهش‌ها نیز مواردی است که توسط معلمان انجام شده و حتی در خارج از کشور در سمینارهای مختلف ارائه شده است؛ در نتیجه رویکرد انتخابی ما برای طرح‌های برتر در جهت استفاده عملی از آنهاست.

سرپرست پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش بررسی افت تحصیلی و تعطیلی پنجشنبه‌های دانش‌آموزان را از جمله طرح‌های پژوهشی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود: در آسیب‌های اجتماعی، فعالیت‌های پژوهشی داشته‌ایم که در خصوص مصرف مواد مخدر در مدارس، طرحی را تدوین کرده‌ایم که مجری آن نهادی غیردولتی است و در کتب درسی ابتدایی، متوسطه اول و دوم مواردی مربوط به جلوگیری از اعتیاد دانش‌آموزان تدوین و تولید شده است و در حال حاضر دانش‌آموزان از آن استفاده می‌کنند.

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA