تحول در محتوای آموزشی کتاب های درسی ضروری است

اصفهان- وزیر آموزش و پرورش گفت: تحول در محتوای آموزشی، عامل حیات برای آموزش و پرورش محسوب می شود اما اصلاح صحیح نظام آموزشی نیازمند ایجاد زیرساخت های لازم و آماده کردن افکار عمومی است.

به گزارش نخست نیوز، سیدمحمد بطحایی پیش از ظهر دوشنبه در گردهمایی مشترک با مدیران و نمایندگان معلمان مدارس در اردوگاه شهید بهشتی شهر ابریشم اصفهان اظهار داشت: پیش از انقلاب میزان ورود دانش آموزان به مقطع متوسطه اول ۷۴ درصد بود اما این میزان هم اکنون به بیش از ۹۶ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: در زمان حاضر ۶۵ هزار مدرسه به شبکه ملی اطلاعات و ارتباطات دسترسی دارند و هم اکنون پوشش پیش دبستانی به بیش از ۷۰ درصد رسیده است در حالی که این میزان پیش از انقلاب فقط ۲۰ درصد بوده است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه باید طرح سند تحول بنیادین را پیش ببریم، اعلام کرد: نیاز دانش آموزان در جامعه بسیاری از اوقات متفاوت‌تر از آن چیزی است که ما در مدارس آموزش می‌دهیم که این نقص باید جبران شود.

وی با تاکید بر اینکه ویژگی‌های امروز اجتماعی و جامعه نسبت به گذشته تغییر کرده است، تصریح کرد: مدارس باید با تحلیل دقیق نیازها و شرایط جدید، تلاش و آموزش های خود را به ثمر برسانند.

شیوه درست زندگی کردن را باید در مدارس به دانش آموزان تعلیم داد

وزیر آموزش و پرورش به لزوم اثربخشی مدارس اشاره کرد و گفت: دانش آموزان باید شیوه درست زندگی را در مدارس آموزش ببینند که این امر هم اکنون در مدارس کمرنگ است.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: بسیاری از مفاهیم آموزشی در مدارس در زندگی به کار نمی آید برای نمونه در مراکز آموزشی باید صبر، تحمل، از خودگذشتگی و مسئولیت پذیری را آموزش داد زیرا این صفات اهداف اصلی پرورش را شکل می دهند.

بطحایی بیان داشت: محتواهای درسی آموزش و پرورش برگرفته از الگوهای آموزش عالی است و این دیدگاه نادرست و نیازمند اصلاح است.

وی با تاکید بر اینکه تغییرات آموزش و پرورش نباید هیجانی و پرسرعت دنبال شود، گفت: اصلاح صحیح نظام آموزشی نیازمند ایجاد زیرساخت های لازم و آماده کردن افکار عمومی است، همچنین باید بدانیم که تحول در محتواهای آموزشی عامل حیاتی برای آموزش و پرورش به شمار می رود.

بطحایی گفت: بسیاری از مطالب آموزشی نه تنها جنبه کاربردی ندارد بلکه حجم آنها بسیار زیاد است بلکه باید به معلمان اجازه داده شود که به جای تشریح مسایل تخصصی اهداف تربیتی را دنبال کنند.

اصلاح نظام آموزشی با مدرسه محوری صورت می گیرد

وزیر آموزش و پرورش مدرسه محوری را رکن اصلی برای اصلاح نظام آموزشی دانست و گفت: مدارس باید میزان ابتکار و خلاقیت‌های خود را افزایش دهند و بر همین اساس باید انتصاب مدیران از حالت ستادی خارج شده و براساس نامزدی و احراز صلاحیت ها صورت پذیرد.

وی با اشاره به اینکه رتبه بندی معلمان آغاز شده و در دستور کارهیئت دولت قرار گرفته است، افزود: حرف های درون سازمانی نباید رسانه ای شو و به همین منظور شبکه اطلاع رسانی داخلی را راه اندازی خواهیم کرد تا اعلام برخی برنامه ها نه از مجرای مصاحبه بلکه به وسیله اطلاع رسانی داخلی اعلام شود.

طایی با اشاره به افزایش سهم این وزارتخانه از بودجه عمومی دولت درسال ۹۸ اظهار داشت: این سهم در سال جاری ۱۱.۷درصد بود و در سال آینده به ۱۳.۲ درصد افزایش پیدا می کند و این مجموعه قصد دارد برای افزایش سهم از بودجه عمومی دولت قدم به قدم جلو برود، تا مقدار آن در سال های آینده بیشتر شود.

 

بطحایی به استفاده نظام مند از تشکل های مختلف در آموزش و پرورش تاکید کرد و گفت: این تشکل ها می توانند با تصمیم گیری مناسب نقش ویژه ای در پیشبرد اهداف داشته باشند.

وی از پرداخت معوقات معلمان حق التدریس و خرید خدمات تا روزهای آینده خبر داد و گفت: قصد داریم با برنامه ریزی مناسب نظام پرداخت ماهیانه را برای این افراد تشکیل دهیم.

دلایل بازداشت معلمان معترض تماما مشکلات صنفی نبوده است

وزیر آموزش و پرورش درباره بازداشت شدگان اخیر اعتراضات صنفی معلمان گفت: این موضوع با تعاملات حراست این وزارت خانه با نهادهای مرتبط در حال پیگیری است اما همه دلایل دستگیری و بازداشت آنها مشکلات صنفی نبوده و دلایل دیگری داشته است.

وی با اشاره به اینکه یکشنبه هفته آینده ۲۱ بهمن تعطیل نیست، گفت: ارسال بیش از حد بخشنامه‌ها مشکل اصلی آموزش و پرورش است.

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA