مهارت اموزی دانش آموز در اولویت باشد

 میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع چالش‌های آموزش مهارتی با اشاره به اینکه " نظام آموزشی ما بیمار است"، گفت: نظام آموزشی ما تئوری‌محور است؛  نگوییم بیمار است؛ هر آموزشی مفید است ولی آموزش‌های کنونی تئوریمحور است و دانش‌آموز و دانشجوی سرگردان، تحویل جامعه می‌دهد.

وی افزود: اکنون با مدرک‌گرایی نیز مواجه هستیم، سیستم مهارت‌گرا هزینه‌بر و زمانبر است و هم کمتر به سمت مدرکگرایی می‌رود در حالیکه اکثریت را به سمت مدرک‌گرایی سوق می‌دهیم و پُز نمره و مدرک را شاهد هستیم و در استخدام‌ها نیز مورد توجه است.

میرزاده با بیان اینکه آموزش‌های آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها آموزش رسمی و آموزش‌های سازمان فنی و حرفه‌ای آموزش غیررسمی است، گفت: در هرصورت باید مهارت در مدرک دادن‌ها اصل مهم باشد.

قانون نظام تربیت مهارتی و فنی‌وحرفه‌ای مورد بی‌توجهی

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با اشاره به قانون مصوب نظام جامع آموزش و تربیت مهارتی و فنی و حرفه‌ای نیز افزود: شاهد موازی کاری‌هایی در بین دستگاه‌ها بودیم در این قانون قصد داشتیم شورای عالی مهارت زیرنظر معاون اول رئیس جمهور تشکیل شود و دستگاه‌های مربوط عضو آن شوند و دبیرخانه آن در سازمان فنی و حرفه‌ای تشکیل شود ولی گلایه داریم که بیش از یک سال است به دولت ابلاغ شده اما حتی یک جلسه نیز تشکیل نشده است باید شورا تشکیل شود تا جلوی موازی‌کاری‌ها را بگیرد.

مهارت اولویت نباشد مشکل اشتغال حل نمی‌شود

میرزاده ادامه داد: این عدم تشکیل شورا، سهل انگاری است اگر بحث کنکور بود کار سریع انجام می‌شد اما مهارت اولویت ندارد، ما سه بار مکتوب پیگیری کردیم فراکسیون مهارت را تشکیل دادیم و مسئولین را در مجلس می‌خواهیم و باید پاسخگو باشند تا وقتی مهارت اولویت نباشد معضل اشتغال حل نخواهد شد ما در بعد قانونگزاری مشکل نداریم اما قبول داریم در بعد نظارت بر اجرای قانون خوب عمل نکردیم.

وی با اشاره به اینکه عدم استفاده بهینه از امکانات موجود مشکلات اصلی ماست، درباره گواهی صلاحیت حرفه‌ای و فنی برای کسب شغل اظهار کرد: باید شکل مصاحبه برای استخدام و پذیرش که اکثراً تئوریزه هستند را تغییر دهیم 80درصد مشکل به عدم وجود اراده لازم برمی‌گردد نه قانون‌گذار.  آموزش و پرورش می‌تواند با صراحت آزمون تیزهوشان را حذف و رسانه ملی از بار تبلیغات کنکوری بکاهد باید تغییرات را از همین‌جاها شروع کرد.

میرزاده تاکید کرد: بین هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش نباید دیوار باشد و دوم اینکه آموزش و پرورش باید آمایش سرزمینی را انجام دهند و رشته‌های هنرستان متناسب با شرایط همان منطقه باشد.

هنوز مهارت‌آموزی را مهم نمی‌دانیم

به گزارش تسنیم در این برنامه، سلیمان پاک سرشت رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای گفت: با وجود آنکه در ادوار گذشته کاستی‌ها و بی توجهی‌هایی نسبت به آموزش‌های مهارتی داشته‌ایم اما در شرایط فعلی آگاهی بیشتر شده است و این تردید ایجاد شده که آموزش‌های رسمی نمی‌تواند همه نیازها را پاسخ بدهد و باید به آموزش‌های مهارتی در کنار آن توجه کرد.

وی افزود: البته هنوز با الگوی فرهنگی که مهارت آموزی را مهم می‌داند فاصله داریم و یک تحول فرهنگی رخ نداده است. از ناحیه نظام تصمیم‌گیری در قبال آموزش‌های مهارتی نیز درنگی در زمینه توجه به آموزش مهارتی بوجود آمده است و با توجه به بودجه سال 98 برای این حوزه می‌توان گفت که حساسیت بالاتر رفته است.

پاک سرشت با بیان اینکه البته کمیت‌گرایی و آمار‌گرایی نباید در این زمینه رخ دهد و باید به کیفیت آموزش‌های مهارتی نیز توجه کرد، درباره شاخص‌های نشان‌دهنده توجه بیشتر به آموزش‌های مهارتی گفت: بنده به جهش جدی در این حیطه اشاره نکردم اما معتقدم حرکت به سمت و سوی نظام مهارتی شروع شده است. اکنون جامعه در قبال " آموزش"، سوال‌هایی دارد و با چالش‌هایی مواجه شده که می‌تواند گامی روبه جلو به سمت توجه به آموزش‌های مهارتی باشد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای ادامه داد: در حوزه آموزش‌های مهارتی، تجهیزات به‌روز نداریم، محتوای آموزشی نیز به‌روز و متناسب با نیاز نیست و ادامه دادن این مسیر فعلی کمکی به ما نمی‌کند. در کجا این هماهنگی باید بین دستگاه‌های مختلف انجام شود؟ دستگاه‌ها منفرد کار می‌کنند و ارتباطی با همدیگر ندارند، ضرورت جدی این است که به مرحله برون سیستمی برسیم.

وی افزود: دانشگاه‌ها، آموزش و پرورش، وزارت رفاه و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، دستگاه‌های اجرایی عرضه کننده چون وزارت ارشاد، اتاق‌های بازرگانی، تشکل‌ها، اتحادیه‌ها و صنوف، عرضه کنندگان بخش خصوصی و آموزشگاه‌های آزاد از جمله بازیگران عرصه فنی و مهارتی هستند.

پاک سرشت با اشاره به قانون مصوب نظام جامع آموزش و تربیت مهارتی و فنی و حرفه‌ای که حکمرانی و شیوه تنظیم بین این کنشگران را هدف گرفته است، درباره علت عدم تشکیل شورای عالی مهارت گفت: بعد از ابلاغ، آیین نامه باید تنظیم می‌شد که پیش‌نویس آن در سازمان برنامه و بودجه تنظیم شده و به دولت رفته که در کمیسیون اجتماعی مصوب شده است. اما خب زمان‌بر است و باید آیین نامه اجرایی تعیین تکلیف شود تا بتوانیم تشکیل جلسه بدهیم هرچند ایجاد این نظام هماهنگی کار ساده‌ای نیست.

تقاضای گواهی صلاحیت حرفه‌ای از سوی بنگاه‌های اقتصادی وجود ندارد

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای درباره ضرورت احراز گواهی صلاحیت حرفه‌ای و نقش آن در کسب یک شغل عنوان کرد: صلاحیت حرفه‌ای در قانون نظام جامع مورد اشاره قرار گرفته است آیا چارچوب مشخصی داریم که افراد به گواه آزمون‌های رسمی صلاحیتشان احراز و در شغلی پذیرفته شوند؟ تقاضایی برای وجود گواهی‌های صلاحیت حرفه‌ای از سوی بنگاه‌های اقتصادی وجود ندارد همچنین مرکزی که به شکل متمرکز امر سنجش را انجام دهند نیز نداریم. اگر می‌خواهیم به مهارت بها بدهیم باید بپذیریم گواهی مهارتی و فنی افراد نیاز دارد که قابلیت معادل سازی با مدرک رسمی دانشگاهی داشته باشد و مقررات الزام‌آوری باشد که افراد غیراز این مسیر نتوانند استخدام شوند.

وی با بیان اینکه قانون کم نداریم، اما قانون مفید کم داریم به عنوان مثال هیچ قانون الزام‌آوری برای آموزش‌های مهارتی نداریم، گفت: 94 درصد اعتبارات ما پرسنلی است آیا 600 مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای با 6 درصد بودجه می‌توانند مواد اولیه تامین و متناسب با بازار کار عمل کنند، قانون کم نداریم اما قانون مفید کم داریم مسئله اصلی این است که باید بیشتر در حوزه معرفی حوزه فنی و حرفه‌ای کار کنیم اما حتما باید اراده وجود داشته باشد که اتفاقات خوب بیافتد پایین‌ترین اشل حقوقی مربوط به سازمان ماست.

افزایش 320 هزار نفری هنرستانی‌ها

به گزارش تسنیم، مصطفی آذرکیش مدیرکل دفتر کاردانش وزارت آموزش و پرورش نیز در این برنامه با اشاره به ضرورت فرهنگ‌سازی در حوزه کار و کارآفرینی گفت: قانون نظام جامع آموزش و تربیت مهارتی و فنی و حرفه‌ای نیز مصوب شده است تا یک وحدت جدی را ایجاد کند.

وی افزود: امسال با سه ساله شدن هنرستان‌ها، 320 هزار نفر به جمع هنرآموزان ما اضافه شد طی سه سال اخیر600 هزار دانش‌آموز داشتیم که به بالای 900 هزار نفر رسیده است.

مدیرکل دفتر کاردانش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آمار پذیرش و ثبت نام ما در پایه دهم 37 درصد در سال جاری بود، گفت: قرار است تا پایان برنامه ششم به نرخ 50 درصد برسیم که الزاماتی نیاز دارد.

وی با اشاره به تغییرات سریع تکنولوژی و گستردگی در حوزه مشاغل عنوان کرد: اگر قرار است به آمار 50 درصدی برسیم و آموزش‌ها هم با کیفیت باشد تعامل بین دستگاهی بسیار ضروری واجتناب ناپذیر است مشوق‌های بیمه‌ای و کارفرمایی برای افزایش جذب فارغ‌التحصیلان نیز لازم است، 70 درصد مشاغل توسط افراد با مدرک پیش دانشگاهی پُر شده است.

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA