هیچ منعی برای حضور فعال منابع غیردولتی در عرصه تهیه محتوای آموزشی و تربیتی نداریم

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل جلسه شورای سیاست‌گذاری مصوبه 828 شورای عالی آموزش و پرورش صبح امروز دوشنبه 20 اسفند با حضور ریاست سازمان، مدیر و معاونان دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی، مدیران ستادی آموزش و پرورش در آموزش ابتدایی، متوسطه و امور تربیتی، نمایندگانی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ دبیر خانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، انجمن فرهنگی ناشران آموزشی، انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان، سازمان ملی استاندارد، مجمع ناشران الکترونیک، شرکت صنایع آموزشی، سازمان تجهیز و نوسازی مدارس در دفتر ریاست سازمان برگزار گردید.

در  این نشست رئیس سازمان پژوهش در رابطه با سیاست‌های کلان و آتی سازمان در زمینه برون سپاری تألیف کتب آموزشی و تربیتی، سیاست چند تألیفی و راهکارهای سلبی در امر انتشار محتوای آموزشی اظهار داشت: اهرم‌های قانونی زیاد به این مقوله کمک نمی‌کند. ما باید به تحلیل محتوای ارائه شده توسط ناشران بپردازیم و با مباحثه و مناظره جامعه را متوجه محتوای مناسب و غیرمناسب آموزشی و تربیتی آن کنیم.

وی گفت: کمک به ارتقای کیفیت محتوا مهم است؛ ‌ نه وضع قوانین سلبی. قانون‌گذاری در عرصه‌های این چنینی در بسترهای حداکثری بهتر است فقط به وضع حداقلی قانون بیانجامد.

دکتر ذوعلم تأکید کرد: در نص صریح مبانی نظری وتحولی آموزش و پرورش هیچ منعی برای حضور فعال منابع غیردولتی در عرصه تهیه محتوای آموزشی و تربیتی نداریم و حتی این منابع غیر دولتی به عنوان رکن چهارم تربیتی در مبانی نظری و کنار سه رکن مدرسه و خانواده و  رسانه مطرح شده اند .

ایشان گفت: در حوزه تهیه کتاب‌های درسی نیز، ما باید به سمت واگذاری و واسپاری حرکت کنیم. ما در سازمان باید سیاست چند تألیفی را در راستای احقاق حق تربیتی جامعه و ارتقای کیفیت آموزشی و تربیتی نظام تعلیم و تربیت بکار گیریم.

معاون وزیر بیان کرد : در رویکرد فطرت گرایی توحیدی هم اعتماد، بسیار توصیه شده است وی افزود :کم نیستند ناشران متعهدی که در اشاعه  اهداف فرهنگی و انقلابی مملکت نقش تعیین کننده‌ای داشتند.

آقای ذوعلم گفت: ما در ادامه سیاست‌های کلان سازمان؛ با سعه صدر و ایجاد ظرفیت لازم، باید به جای تصدی‌گری و تولید محصول در سازمان؛ به ارتقای سطح توانمندی مولفان و معلمان بپردازیم؛ ‌به ناشران سفارش محتوای استاندارد بدهیم و از ظرفیت و توانمندی‌های مولفان بهره ببریم.

ایشان ادامه داد: ما باید در راستای گام دوم انقلاب، در بحث‌های کلان این چنینی پیش قدم شویم و از هنر گفتگو و تعامل مثبت بیشترین استفاده را نمائیم . وی گفت : در این مسیر قطعا" ساختار اداری موانعی را برای ما بوجود خواهد آورد؛ اما ما به جای محصورشدن در ساختار باید بتوانیم به ساختار جهت دهیم.

وی در پایان گفت: منع کلی در نشر کتاب‌های غیر درسی برای دوره ابتدایی و مقاطع دیگر نیز جای تأمل دارد. براساس مبانی نظری و تحولی موجود، سطح علمی، انگیزه و امکانات دانش‌آموزان و معلم‌ها بسیار متفاوت است . پس با یک خوراک یکسان، هم ذائقه‌ها را نمی‌توانیم تأمین کنیم . باید منابع کمی و معینی را جهت ارتقای سطح آموزشی و تربیتی در دسترس داشته باشیم. اصل این نیاز قطعی است ولی باید برای اشتهای کاذب راهکار و مداخلات موثر طرح نمود. ما همواره مشتاق مطالعه بیشتر دانش‌آموزان هستیم تا جایی که نشاط یادگیری در آنها حفظ شود.

لازم بذکر است دراین جلسه دستورالعمل اجرایی و سازوکار صدور مجوز تبلیغات محصولات آموزشی و کمک آموزشی به استناد ماده 6 و 7 مصوبه 828 شورای عالی آموزش و پرورش توسط حاضرین جلسه مورد تحلیل و بررسی کارشناسی قرارگرفت که تصویب آن به منظور اعمال نقدهای سازنده مطرح شده در جلسه و عدم نگاه حقوقی حاکم بردستور العمل به نشست‌های بعدی موکول گردید.

خبر: پوری

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA