قدر داشته هایمان را بدانیم و اجازه ندهیم کمبودها ما را دلسرد و ناامید کند

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، نشست هم اندیشی مدیران ارشد آموزش و پرورش برای تعالی برنامه درسی به میزبانی سازمان پژوهش برگزار شد.

در این نشست که از ساعت 7:30 الی 9:30 صبح امروز(سه شنبه 25 اردیبهشت ماه) به میزبانی سازمان پژوهش برگزار شد، دکتر حیدر تورانی ضمن خوشامدگویی و تشکر از حاضران، با اشاره به خیل عظیم مخاطبان وزارت آموزش و پرورش گفت: تحقق اهداف سند تحول نیاز به همکاری و هماهنگی همه بخش های این نهاد آینده ساز دارد. دهه 70 همه آرزو داشتند معلم بشوند ولی الان این گونه نیست. چه شده؟ ذائقه ها تغییر کرده!

وی افزود: همه ما در یک مجموعه هستیم و باید بیشتر با هم همفکری و هماهنگی داشته باشیم. نه مانند جزایری پراکنده و جدا از هم. سند تحول استلزاماتی دارد و زیرنظام هایی داشت، درصورتی که برخی اسناد هنوز آماده نشده. در حالی که تحقق اهداف آن منوط به هماهنگی همه بخش های آموزش و پرورش است.

همه ما یک تیم هستیم و در تیم فعالیت یک یا دونفر فایده ای ندارد. زمانی ارزش دارد که همه همراه و هماهنگ و با هم حرکت کنند. همانگونه که در یک تیم کوهنوردی، موفقیت تیم را نفر آخر رقم می زند و یک نفر نمی تواند خود را با سرعت به قله برساند و پرچم تیم را به اهتزاز درآورد.

برنامه درسی ملی آماده شده، اما آموزش معلمان جایش خالی است. بهترین محتوا اگر به دست معلم ضعیف بیافتد، ضایع می شود. در صورتی که معلم توانمند و با تکیه بر تجارب خود بخوبی جای نقص کتاب را پر می کند.

نکته دیگر مثبت اندیشی است. باید قدر داشته هایمان را بدانیم و اجازه ندهیم کمبودها ما را دلسرد و ناامید کند.

دکتر تورانی ضمن تشکر از میهمانان، افزود: هدف از این دعوت آن بود که خواستم استراتژی های سازمان را به استحضار برسانم و از شما کمک بگیرم. زیرا پیشرفت کار به همکاری تمام بخش ها نیاز دارد. چند استراتژی را در دستور کار قرار داده ایم. یکی ماندگاری محتواهای آموزشی و تربیتی و دگری پایدارسازی کتاب است. گاه سئوال می شود آیا لازم است کتابها هرساله تجدید چاپ شود؟ در حالی که برخی کشورها از یک کتاب چند سال استفاده می کنند و این امر علاوه بر اقدام در راستای اقتصاد مقاومتی است که موجب صرفه جویی کلانی نیز می شود. سالانه چقدر از جنگل ها برای تولید کاغذ نابود می شود.

وی افزود: امروزه مدیریت سبز مطرح است. در مدیریت سبز اول زمین و توجه به محیط زیست مطرح می شود، بعد مردم و بعد سود.

دکتر تورانی اضافه کرد: پس از استقرار کامل نظام 3-3-6 و پایان تالیف کتب پایه دوازدهم، باید تنفسی اعلام شود و اجازه داد سیستم نفسی تازه کند. باید درها را باز کرد و اجازه داد صاحبان فکر و اندیشه بیایند، از تجارب و نظراتشان استفاده شود. یک فرصت وآرامشی پدید می آید که می توانیم به پایداری محتواها بیاندیشیم. اهداف حوزه های مختلف یادگیری را بنویسیم. درصورت نیاز برنامه درسی را اصلاح کنیم. آموزش معلمان و مدیران برای توسعه و تعمیق آنچه می بایست انجام گیرد و نشده، بعد به سراغ انطباق کتب با سند تحول بنیادین برویم.

وی افزود: ماهیت آموزش و پرورش به گونه ایست که نتایج طرح ها و برنامه دیر مشخص می شود. پس از 12 سال که آنهم راه بازگشتی وجود ندارد. باید نگاه تغییر کند. تزریق منابع حلال مشکل نیست و باید به مدیریت «فرایندی»روی آورد. مدیریت نقش عمده ای در حل مشکلات دارد. میزی را در نظر بگیرید که 10 دانش آموز اطراف آن را گرفته و می خواهند از درگاهی عبور دهند که امکان پذیر نیست، اما مدیر می گوید همه کنار بروند و فقط 2 دانش آموز آن را گرفته و از عرض وارد شوند، مسئله حل می شود. خیلی چیزها با تغییر جهت و نگاه تغییر می یابد. روش های سنتی تاریخ مصرفشان گذشته و باید به روش های جدید بیاندیشیم.

اگر اشتباهی رخ داده بپذیریم. عذرخواهی شجاعت می خواهد و کسر شان ندارد. همه دست به دست هم بدهیم و به یکدیگر کمک کنیم تا انشاالله همه اهداف سند تحول محقق شود.

این جلسه مقدمه ای برای گفتمان مستمر، همفکری و هماهنگی باشد. تا شما نیائید و همکاری نکنید کاری پیش نمی رود.

مدیر مدرسه و معلم ها باید در چرخه تولید برنامه دیده شوند. اگر دیده نشدند مشخص نیست تا چه اندازه همکاری می کنند. بدون همکاری آنان کاری از پیش نمی رود. قرار بود 20 میلیارد هزینه تولید CD شود که تضمینی وجود ندارد مدیر، معلم و دانش آموزان می بینند یانه؟

کارها باید از اهداف کوچکتر آغاز شود که بتدریج به یکدیگر پیوند خورده و به کار بزرگی بدل گردد. سنگ بزرگ علامت نزدن است. سخنان خوبی گفته می شود ولی از عمل خبری نیست و این فرایند موجب ناامیدی می شود. باید تلاش کرد فاصله بین برنامه ریزان و مجریان کاهش یابد.

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA