در آموزش و پرورش، دور زدن ممنوع است

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، دکتر حیدر تورانی در اولین جلسه شورای بررسی پیش نویس زیر نظام برنامه درسی ملی که با حضور مدیران کل و کارشناسان مختلف معاونت های حوزه ستادی صبح امروز(یکشنبه 28 مردادماه 97) در سالن اجتماعات سازمان پژوهش برگزار شد، با اشاره به آیه شریفه «ماعندکم ینفد و ما عندالله باق» که در آغاز جلسه تلاوت شده بود، اظهار امیدواری کرد: فعالیت ها در این حوزه برای رضای خدا و ارتقاء جایگاه تعلیم و تربیت باشد، زیرا تنها آنچه برای خداست باقی می ماند.

وی با اشاره به تصمیم شورای معاونان که با حضور محترم وزیر آموزش و پرورش برگزار شده بود، افزود: در آن جلسه به سازمان ماموریت داده شد نسبت به تهیه زیرنظام «برنامه درسی ملی» اقدام نماید. در این راستا پیش نویس زیرنظام «برنامه درسی ملی» با کیه بر تجربه، دانش و تخصص دوستان در شورای هماهنگی علمی تهیه گردید.

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با تاکید بر این مطلب که محصولات تولیدی سازمان در قالب بسته ی آموزشی در کف کلاس درس تبلور می یابد، افزود: لذا ما باید با هماهنگی سایر بخش های وزارتخانه این مسیر را هموار کنیم و در این راه، گام اول تفهیم و تفاهم همه عناصر عمل کننده به ویژه معلم و مدیر مدرسه است. زیرا بهترین«طرح ها» اگر به دست افراد ناآگاه سپرده شود، موفقیتی نخواهد داشت. به همین دلیل ضروریست هم در برنامه ریزی و هم در اجرای طرح ها، پایش دقیقی صورت گیرد. زیرا با توجه به زمانبر بودن حصول نتایج در آموزش و پرورش، راه دور زدن و بازگشتی وجود ندارد و سرمایه عمر هدر رفته در واقع باید گفت: در آموزش و پرورش دور زدن ممنوع است. باید ذوق و شوق در مخاطبان ایجاد شود.

دکتر تورانی با اشاره به پیشرفت های علمی برخی کشورها، یادآور شد: جوانان ما چیزی از آن ها کم ندارند، ولی باید به این باور برسند و اعتماد به نفس در آنها تقویت شود.

وی بزرگنمایی مشکلات را یکی از آسیب های جدی جامعه به ویژه نظام آموزشی تلقی کرد و اضافه نمود: مشکلات همه جا هست. بزرگ کردن آنها نه تنها مشکلی را حل نمی کند، که به یاس و ناامیدی منجر می شود. لذا باید با تکیه بر داشته هایمان که آن هم بسیار است راه حلی منطقی برای حل مشکلات پیدا کرد.

معاون پژوهشی وزیر در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این مطلب که نگاه باید «سیستمی» باشد نه بخشی، اگر همه اجزاء یک خودروی پیش رفته روی زمین پهن باشد، آن خودرو قابل استفاده نخواهد بود، اما وقتی که قطعات هوشمندانه و به صورت منطقی به هم مرتبط شوند، آماده سرویس دهی خواهد شد، اضافه کرد: برای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز 6 زیر نظام تعریف شده بود که زیرنظام برنامه درسی ملی به عنوان اولین زیرنظام تدوین و به تصویب رسید و انتظار میرفت سایر زیرنظام ها نیز به موازات آن آماده شود تا با هماهنگی یکدیگر اهداف سند تحول را محقق نمایند. زیرا بخش های مختلف نظام آموزشی به گونه ای به هم تنیده اند، که خروجی(output) یک بخش، ورودی(input) بخش دیگر محسوب می شود. لذا بروز هرگونه اختلال دریک بخش به بخش های دیگر تسری می یابد.

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA