در تدارک برنامه پیشرفته آموزشی هستیم

سیزدهمین همایش تجلیل از مؤلفان و پدیدآورندگان مواد و رسانه های آموزشی و تقدیر از برترین های جشنواره شهیدحججی صبح امروز سه شنبه با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار شد.

در ابتدای این همایش حیدر تورانی سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در همایش تجلیل از مولفان کتاب های درسی گفت: فعالیت های متعدد برای محتوای درسی صورت گرفته است. اما هنوز بسته‌های آموزشی با سند تحول فاصله دارد ولی جلوه‌های اسلام و انقلاب در آنها نمایان است.

وی ادامه داد:  از سال ۹۲ هر سال دو کتاب با  برنامه درسی ملی همسو شده است. ۲۰۰ عنوان کتاب درسی امسال تألیف شده است و در طی ۶ سال گذشته ۱۱۰۰ عنوان کتاب درسی برای ۱۲ سال تألیف شده است.

تورانی اظهار کرد: امروز جمع شدیم فعالیت‌های مؤلفان و پدیدآورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی را قدردانی کنیم. ما می خواهیم تحولی را بر ۶ سیاست شامل ماندگاری، انطباق، پایدارسازی(مصرف بیش از ۲ سال کتاب درسی)، مرزگستری، چابک‌سازی و چندتألیفی و چند رسانه‌ای در این سازمان ایجاد کنیم.

در این همایش کتاب‌های مزین به نام شهید حججی رونمایی شد و همچنین از تمبر مؤلفان کتاب‌های درسی نیز رونمایی صورت گرفت.

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش نیز در این مراسم ضمن تجلیل از نام‌گذاری این مراسم به نام شهید حججی گفت: برنامه درسی یکی از ارکان یاددهی و یادگیری است و همچنان کتاب درسی سهم زیادی از محتوای آموزشی را دارد اما در تدارک برنامه پیشرفته آموزشی هستیم.

بطحایی با بیان اینکه پایه دوازدهم امسال با ۲۰۰ عنوان کتاب جدید تألیف شده است،   افزود: بناست کتاب نونگاشت تا ۴ سال آینده نداشته باشیم اما به معنای تغییرات جزئی نیست ولی تلاش بیشتر به سمت کیفیت و برنامه درسی است.

وی بیان کرد: رئیس جمهور از دانش‌آموزان خواست که کتب درسی را نقد کنند و سازمان پژوهش باید در قالب تیم فعالیت کنند و حتی مسابقه‌ای در این خصوص برگزار شود.

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: امروز برنامه رسمی درسی در معرض تهدیر از جانب دایه های مهربان تر از مادر است و حجم کتاب‌های کمک آموزشی و برگزاری آزمون‌ها برنامه درسی را تحت الشعاع قرار داده است.

بطحایی بیان کرد: کارشناس برنامه درسی تمام مسیر را طی کرده تا پرسشگری دانش‌آموزان را شکوفا کند اما یک مؤسسه غیرحرفه‌ای کتاب حل‌المسائل را ارائه می‌دهد و تمام نقشه‌ها را نقش بر آب می‌کند. این اتفاق عواقب دیگری دارد. مثلاً دانش‌آموز احساس می‌کند نیازی به حضور در مدرسه ندارد.

وی اظهار کرد: با مشاهده بیلبوردها و تبلیغات صدا و سیما شاهد لجبازی برخی مؤسسات بر این موضوع هستیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: ما برای حل این مشکل از دوره ابتدایی شروع کردیم و هنوز زورمان به این موضوع در دبیرستان نرسیده است و کنکور سرجایش است و همچنان فسادهای چند میلیارد تومانی سر جایش است.

بطحایی تاکید کرد: بر این اساس بر وجود حل‌المسائل، برگزاری آزمون‌های پیشرفت تحصیلی، سنجش هوش و  استعداد در دوره ابتدایی به شدت برخورد می‌کنیم و مسئول مستقیم این موضوعات را مدیران مدارس می دانیم و در صورت مشاهده برخورد خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه شاید یکی از دلایل که این بازار مکاره را رونق بخشیده است ضعف ما در برنامه درسی باشد، گفت: چرا باید از کشوری که ۴۰ سال در آن آموزه‌های انقلابی جاری است، برخی نوجوانان برای زیبایی خود را زیر عمل جراحی قرار ‌دهند؛ این انحراف در نوجوانان به دلیل ضعف در امور تربیتی و پرورشی است. باید نظام آموزش و پرورش را پالایش کنیم و خانواده‌ها باید با این گفتمان آشنا شوند.

وزیر آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران در حاشیه همایش تجلیل از مولفان کتاب درسی گفت: امسال استقرار پایه دوازدهم را داشتیم و تا سال 1400  کتاب نونگاشت نخواهیم داشت. اگر ایراتی در کتاب ها بود معلمان موارد را اطلاع دهند تا اصلاحات جزیی انجام شود.

بطحایی با بیان اینکه اینکه اولیا از حجم بودن محتوای کتاب های درسی گلایه دارند، بیان کرد: برخی محتوای کتاب‌ های درسی سنگین است و  در برخی موارد با زمان آموزش است همخوانی ندارد. باید محتوا را کاهش دهیم.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی معلمان می‌گویند ایرادات کتب درسی تغییر نمی‌کند، اظهار کرد: ممکن است موردی باشد که وارد دانسته نشده باشد؛ اما اگر همکاران با استفاده اسناد می‌گویند مطلبی غلط است این قول را می دهیم که اصلاح شود.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص آخرین وضعیت نظام رتبه‌بندی معلمان گفت: لایحه پیشنهادی به دولت فرستاده شده و تا کنون دو جلسه بحث داشته است که بعد از چند جلسه دیگر به کمیسیون اجتماعی دولت می‌رود که بنده هم حضور خواهم داشت و امیدوارم این لایحه تا ۳ ماه آینده به مجلس ارائه می‌شود. 

بطحایی گفت: فرو ریختن دیوار یک مدرسه در سنندج که باعث فوت یک دانش آموز شد بسیار تاسف لنگیز بود  تلاش خوبی را در سال ۹۷ برای تخریب و بازسازی مدارس فرسوده انجام داده ایم که از دو محل شامل یکی ار محل ارزش افزوده نمایندگان تلاش دارند تا مشکل مدارس فرسوده را حل کنند و از محل برنامه ششم نیز اعتبار پیش‌بینی بینی شده است البته با افزایش هزینه‌ها مواجهیم و همچنان آموزش و پرورش نیازهای کمک‌های بیشتر است.

وی در خصوص هتک حرمت معلمان در برخی مدارس اظهار کرد: ما متأسفانه علی‌رغم اینکه مردم فهیم و فرهنگ پروری داریم اما به دلیل عدم کنترل خشم اتفاقاتی را شاهد هستیم. اما نزاع با معلم نابخشودنی است و تیم حقوقی ما روی این موارد کار می کند.

در این مراسم وزیر آموزش و پرورش، رئیس پژوهشگاه معارف دفاع مقدس، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش و سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی حضور دارند.

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA