به گزارش ایرنا، از جمله مواردی که در کاهش ساعات آموزشی دخیل است اینکه مدارس به دلایل مختلف همچون روزهای قبل از تعطیلات نوروزی تعطیل هستند و امسال نیز با وجود تاکید «سیدمحمد بطحایی» وزیر آموزش و پرورش مبنی بر دایر بودن کلاس‌های درس تا 28 اسفندماه، فضاهای آموزشی یک هفته زودتر از موعد مقرر تعطیل شدند.

البته این روال و تعطیلی زودهنگام مدارس تنها به روزهای قبل از تعطیلات نوروز ختم نمی‌شود بلکه در طول سال تحصیلی و بین تعطیلی‌ها هم تکرار شده و این مساله موجب کاسته‌شدن ساعات آموزشی می‌شود.

این در حالی است که امروزه نقش محوری آموزش و پرورش در توسعه فرهنگی و پیشرفت علمی جوامع واقعیتی انکار ناپذیر است و برای ایفای مناسب‌تر این نقش و در راستای تحقق اهداف ملی و سند تحول بنیادین، نظام آموزش و پرورش کشورمان از ساختارها، زمان‌های آموزشی و برنامه‌های درسی معینی بهره گرفته و سند برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران، ساعات آموزشی را مشخص کرده است.

اما این در شرایطی است که دانش‌آموزان و مسئولان مدرسه همواره از زیاد بودن محتوای درسی و ساعات آموزشی گله دارند.

عنوان می شود که دانش‌آموزان در ایران 13 هزار و 900 ساعت درسی را در طول 12 سال تحصیلی می‌گذرانند در حالی که این عدد در جهان کمتر از 9 هزار ساعت است اما با اندکی محاسبه می توان نتیجه گرفت که مواردی از جمله تعطیلی قبل از نوروز و تعطیلی چند هفته پیش از برگزاری امتحانات خردادماه، موجب کاهش ساعات آموزشی در ایران شده است که عملا نشان می‌دهد نظام آموزش بر اساس سند برنامه درسی ملی پیش نمی‌رود.

موضوعی که خبرنگار حوزه آموزش ایرنا را برآن داشت تا با «محمود امانی تهرانی» مدیرکل سابق دفتر تالیف کتاب‌های درسی ابتدایی و متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش درباره واقعیت‌های ساعات آموزشی کشور و صحت و سقم آن به گفت‌وگو بپردازد.

** ساعات آموزشی در سند برنامه درسی ملی
امانی تهرانی در این گفت‌وگو با استناد به سند برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران گفت: بر اساس این سند، زمان تعلیم و تربیت سال تحصیلی از اول مهرماه هر سال شروع شده و تا پایان شهریورماه سال بعد ادامه خواهد داشت و زمان آموزش هر پایه تحصیلی در دوره ابتدایی 925 ساعت، در متوسطه اول هزار و 110 ساعت و در متوسطه دوم در شاخه نظری هزار و 295 ساعت است.

وی ادامه داد: اگر ساعت آموزش دوره ابتدایی را در 6 سال و ساعت دوره متوسطه اول و ساعت دوره متوسطه دوم در شاخه نظری را در 3 سال ضرب کنیم و این 12 سال تحصیلی را با هم جمع کنیم همان عدد 13هزار و 900 ساعت کل ساعت آموزشی در ایران به دست می آید.

امانی تصریح کرد: در بند 3 سند برنامه درسی ملی اشاره شده که ساعت بالندگی دوره ابتدایی 25 ساعت، سه سال متوسطه اول 20 ساعت و سه سال متوسطه دوم 35 ساعت در هفت است.
به گفته امانی تهرانی از 39 هفته آموزشی که از اول مهر تا 31 خردادماه را در برمی‌گیرد، اگر دو هفته به دلیل تعطیلات عید و چهار هفته خردادماه که معمولا مدارس به استقبال امتحان پایان ترم می‌روند را از این عدد کم کنیم، هفته‌های کمتری برای آموزش باقی می‌ماند.

** دانش‌آموزان ایرانی 140 روز بیشتر به مدرسه نمی‌روند
مدیرکل سابق دفتر تالیف کتاب‌های درسی ابتدایی و متوسطه نظری آموزش و پرورش یادآور شد: در برنامه ملی درسی ساعت بالندگی دوره ابتدایی 25 ساعت تعیین شده است یعنی هر ساعت 50 دقیقه که این ساعت در پایه اول، دوم و سوم ابتدایی به 45 دقیقه کاهش می‌یابد.

امانی تهرانی ادامه داد: با این محاسبات در روز شمار مدارس، از 925 ساعت آموزشی دوره ابتدایی تنها حدود 700 ساعت آموزشی باقی می‌ماند و به همین نسبت در دوره‌های بالاتر هم تعدادی از روزها و ساعات آموزشی کاسته می‌شود.

وی با بیان اینکه عملکرد واقعی مدارس با عملکرد مکتوب در قانون متفاوت است، یادآورشد: بر اساس سند برنامه درسی ملی، زمان اختصاص یافته به هر جلسه و استراحت بین آنها در مجموع 60 دقیقه است و تلفیق دو جلسه درسی به ویژه در دوره ابتدایی مجاز نیست اما مدارس این دو زنگ را تلفیق و به جای 100 دقیقه دقایقی زودتر تعطیل می‌کنند، این تفاوتی است که بین واقعیت و زمان مصوب ساعات آموزشی وجود دارد.

امانی تهرانی درباره اینکه چرا ساعات آموزشی برخی کشورها 9 هزار ساعت و کمتر از ساعات آموزشی در ایران است نیز توضیح داد: این عدد میانگین ساعت آموزشی کشورهای مختلف است زیرا در برخی کشورها دانش‌آموزان 200 روز به مدرسه می روند در حالی که با بررسی روزشمار سال تحصیلی در کشورمان مشاهده می شود که دانش‌آموزان حدود 140 روز بیشتر به مدرسه نمی‌روند.