ذوعلم: ما باید یک تعهد حرفه‌ای، انقلابی و تربیتی در اجرایی شدن طرح بوم داشته باشیم

به گزارش واحد خبر روابط عمومی و امور بین الملل اولین شورای راهبری برنامه ویژه مدرسه (بوم) با حضور دکتر ذوعلم رییس شورای معاونین آموزش ابتدایی، پرورش و فرهنگی نماینده معاونت آموزش متوسطه و جانشین وزیر در شورای راهبری مدرسه محوری برگزار گردید.  

در این نشست دکتر ذوعلم بیان کرد: طرح بوم خارج از برنامه درسی نیست. در متن برنامه درسی است اما تعین خاصی نیافته و تجویزی است اما همان اهداف برنامه درسی را دارد و قرار است خلاءهایی را در مباحث سبک زندگی و خانواده، کار و فناوری و هنر و فرهنگ پر کند از جمله: آشنایی دانش‌آموزان با فرهنگ و ادبیات بومی‌ خود بدون چشم‌پوشی از رکن بودن و جایگاه ملی زبان فارسی تا جایی‌که تعارض‌انگاری در این زمینه از بین برود.

 دکتر ذوعلم تاکید کرد: ما باید یک تعهد حرفه‌ای، انقلابی و تربیتی در اجرایی شدن طرح بوم داشته باشیم. اگر چه در حال حاضر این برنامه در دو دوره تحصیلی و طی دو ساعت در هفته در حال اجراست اما  در سال های آینده بر طبق اهداف  برنامه درسی ملی ظرفیت اجرایی شدن در همه ی دوره ها را برای برنامه هفتگی سه ساعته در خود دارد و باید تعمیم پیدا کند.

وی اظهار داشت : در راستای اجرای برنامه ویژه مدرسه ما باید در سازمان پژوهش کتابچه‌های راهنمایی را با توجه به تفاوت‌های دانش‌آموزان تولید کنیم. ما باید این تفاوت‌ها را هویت دهیم تا دانش‌آموزان و معلمان در مدارس متوجه شوند که در وزارت‌خانه تفکر و برنامه‌ریزی هوشمندانه‌ای از این طرح حمایت می‌کند. تفاوت بین دانش‌آموز پسر و دختر، شهری و روستایی، دانش‌آموز ابتدایی و متوسطه اول حتماً باید در کتابچه‌های راهنما دیده شود اگرچه شاید عمده محتوای تولید شده  مشترک باشد.

در ادامه این بحث ذوعلم به تبیین فعالیت‌ها در کارگروه برنامه ویژه مدرسه اشاره کرد.

 لزوم تحقق برنامه ویژه مدرسه از طریق سلسله مراتب استانی، منطقه‌ای و مدرسه، بازتعریف نقش استانی و منطقه ای در کمک به مدرسه برای اجرای این طرح، ابلاغ متولی بودن دو معاونت آموزش ابتدایی و آموزش متوسطه در اجرای طرح، بهره‌مندی از رسانه ملی در معرفی طرح بوم و فضاسازی و تولید برنامه از تجارب موفق مدارس در این زمینه، ضرورت تشکیل جلسات هم‌اندیشی در استان‌ها با حضور معاونان آموزشی وزارت خانه، لزوم تربیت مدرسان کشوری طرح جهت آموزش به مجریان در سطح استان ها، کمک به برداشتن موانع اجرایی مدارس برای بهره‌گیری از ظرفیت نیروهای خارج از مدرسه با رعایت ضوابط و چهارچوب‌هایی در جهت صیانت از اهداف و رویکردهای تحولی نظام تعلیم و تربیت  از دیگر موضوعاتی بودند که دکتر ذوعلم به‌عنوان ریاست کارگروه برنامه ویژه مدرسه در این جلسه به آن اشاره داشت.

 

در ادامه جلسه آقای کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آ.پ وزیر، نیز در مورد طرح بوم اظهار داشت: این طرح یک فرصت خوب و استثنایی تربیتی است که در اختیار دست‌اندرکاران فضای تعلیم و تربیت قرار گرفته است و باید مراقب باشیم فعالیت‌های ساری و جاری مدارس به‌حساب این طرح گذاشته نشوند.

کاظمی افزود : برای اجرای این طرح، تدوین یک پیوست آموزشی ضرورت دارد تا در آن بایدها و نبایدهای اجرایی و محتوایی طرح روشن شود خصوصاً باید روی تشریح کارکردها و اقداماتی که نباید اتفاق بیافتد بیشتر کار شود بدون این که آسیبی به خلاقیت و دامنه کارهای مؤثر وارد شود.

وی همچنین به لزوم  طراحی سامانه برای رصد و نظارت بر طرح،  وجود امکانات در مدرسه و نیز آشنایی بدنه آموزش و پرورش با طرح بوم اشاره نمود.

حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش نیز در ادامه جلسه  به مؤثر بودن و کارآیی طرح بوم اشاره کرد و گفت: این برنامه هدفش این است که به معلمان تفویض اختیار بدهد و آنها بدانند یک مجری صرف در نظام تعلیم و تربیت نیستند.

لزوم آموزش و ارتقای سلامت حرفه‌ای عوامل اداری، اجرایی و معلمان، تبیین و تدوین شیوه درست ارزشیابی از برنامه ویژه مدرسه، تعیین شرح وظایف و تقسیم کار عوامل اجرایی و ساختاری برنامه، بهره‌گیری هر چه بیشتر از ظرفیت مجلات رشد، تشریح و الگوسازی تکالیف مهارتی توسط اینفوگراف‌های حرفه‌ای، تدوین مدل اجرایی برای وحدت رویه بیشتر در پیشبرد اهداف برنامه و ایجاد انگیزه برای دست‌اندرکاران این طرح از پیشنهادات ایشان در جهت ارتقای سطح کیفی اجرای برنامه ویژه مدرسه است .

دکترحمیدی معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش  هم اظهاراتی درباره طرح و شیوه اجرایی آن داشت و گفت: برنامه ویژه مدرسه یا طرح بوم یکی از برنامه های اصلی از رویکرد مدرسه محوری است که در آن کانون و جبهه اصلی تعلیم و تربیت در مدرسه قرار می گیرد و خلأیی را که کتاب‌های درسی در جهت رشد و توسعه فردی نتوانسته‌اند پر کنند با این طرح پوشش داده می‌شود.

وی ادامه داد: مدرسه‌ای می‌تواند الگو و نمونه باشد که برنامه درسی ملی را به‌خوبی پیاده کند و اهداف آن را در دانش‌آموزان مدرسه به ‌ظهور برساند چرا که کتاب های درسی همه برنامه درس ملی نیست و فقط بخشی از آن است. با کتاب‌های درسی نمی‌توان فکر کردن و اندیشیدن را به دانش‌آموزان یاد داد.

درپایان دکتر حمیدی جانشین وزیر در شورای راهبری مدرسه محوری افزود: ما باید مبانی، روش‌ها، رویکرد، ابزار و برنامه منسجمی را برای طرح بوم تبیین کنیم تا مطمئن باشیم دراین برنامه به هدف خود که همان افزایش کارایی مدرسه است می‌رسیم و این نیاز به نظارت، پایش و مشاوره مستمر و پایدار دارد. تألیف نشریه‌ای به نام بوم که در آن به گردشگری اطلاعات و تبادل تجربیات این طرح پرداخته شود می‌تواند کمک مؤثری به تحقق دستیابی به اهداف تحولی این طرح باشد.

 

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA