اجرای برنامه درسی باید مستقیماً با بهبود یادگیری گره بخورد

به گزارش واحد خبر روابط عمومی و امور بین‌الملل چهارمین نشست هم‌اندیشی اعضای سازمان در سالن اجتماعات برگزار شد. در این نشست دکتر باقرزاده معاونت توسعه منابع و پشتیبانی سازمان ضمن تبریک میلاد خجسته کریم اهل بیت امام حسن مجتبی (ع) و ادای احترام به ساحت نورانی معماران فرهنگ و معلمان کل کشور گفت : آنچه در مأموریت‌ها و اهداف سازمان پژوهش درخشان و برجسته است تأکید بر اعتلای کیفیت آموزشی و بهبود مستمر یادگیری است و بر این مهم در ماده اول از مفاد لزوم تأسیس سازمان و فلسفه وجودی آن نیز تأکید شده است.

وی تصریح کرد: مدرسه رفتن به معنای تحصیل نیست و تحصیل لزوماً یادگیری را در پی نخواهد داشت . سیستم تحصیلی که در آن یادگیری حاصل نشود خسارات غیر قابل جبرانی را به همراه خواهد داشت و ظرفیت‌های عظیم یک کشور و تمدن را به هدر می‌دهد و باعث بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و تشدید فاصله طبقاتی جامعه در ابعاد علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و ... با میانگین‌های جهانی خواهد شد.بحران اصلی برای هر جامعه و هر نظام اموزشی، بحران عدم یادگیری است و این بحران  منشاءتوسعه نایافتگی و زوال تمدن هاست .

در این رابطه باقرزاده به سخنی از رهبر معظم انقلاب اشاره کرد که فرموده‌اند: معلمین بنیانگذاران تمدن نوین اسلامی هستند و اگر این مجموعه دچار نارسایی شود تمدن ها به سمت افول می‌روند.

وی گفت: در بین عوامل موثربر یادگیری، برنامه درسی جایگاه ویژه ای دارد . اجرای برنامه درسی باید مستقیماً با بهبود یادگیری گره بخورد و هر سند، فعالیت و تصمیمی در سازمان پژوهش منجر به بهبود یادگیری مبتنی بر اسناد تحولی باشد . از وظایف ما ایجاد تنوع ابزارهای یادگیری در محیط‌های متکثر یادگیری برای مخاطب‌های متفاوت است که باید همه براساس مبانی نظری سند تحول و برنامه درس ملی به بهترین شکل انجام پذیرد.

ایشان همچنین متذکر شد؛ برنامه ها، ساختار، منابع مالی، نیروی انسانی، فناوری و همه ی اجزاء و عوامل و فعالیت های سازمان باید در خدمت بهبود یادگیری باشند . بهبود یادگیری فرایندی است که برنامه درسی تا موقعیت های یادگیری کلاسی  را شامل می شود.

وی در پایان تصریح کرد: در حال حاضر ما در سازمان در تدارک باز آرایی ساختار هستیم به دلیل اینکه ماموریت ها و وظایف جدیدی را پیش رو داریم و هر ماموریت جدید نیاز به آرایشی جدید برای انجام کار درست دارد. هیچ گاه تجدید آرایش‌ ما در سازمان و در ساختار با هدف جابه‌جایی نیروی انسانی نبوده و نخواهد بود. هیچ بخشی در سازمان قرار نیست تضعیف شود یا بیشتر از نقشی که در بهبود یادگیری ایفاء میکند، تقویت شود. آنچه در نگاه مدیران و آرایش جدید سازمان اهمیت دارد تحقق مأموریت‌های منتهی به یادگیری و اقتضائات برنامه درس ملی  است. تغییر عمده ساختار طراحی حوزه های 11گانه یادگیری تا تدوین دوره های 4 گانه آموزشی و اجرا و ارزشیابی آن خواهد بود .

 

5
امتیاز: 5 (1 رای)

ارسال نظر

Image CAPTCHA