کارگاه" گسترش سواد آبی با محوریت کتاب انسان ومحیط زیست" برگزار شد

نشست دو روزه " گسترش سواد آبی با محوریت کتاب انسان ومحیط زیست"برگزار شد

 

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، محمد حاج رسولیها اظهار کرد:  در سال گذشته  چندین کارگاه با حضور مولفین کتاب انسان و محیط زیست برگزار شد که در سال جاری نیز بایستی برگزاری این کارگاه ها در جهت آموزش این کتاب ارزشمند و در راستای  بازنگری محتوای این کتاب توسط کلیه آب منطقه ای های کشور صورت گیرد.

وی افزود: دقت نظر در محتوای این کتاب می تواند موجب افزایش سواد آبی در میان دانش آموزان نسل های آینده شود. از طرفی این کتاب بایستی جذابیت های کافی برای دانش آموزان داشته  و در حد رفع تکلیف نباشد.

حاج رسولیها با بیان اینکه شیوه نامه ای برای کتاب مذکور توسط شرکت مدیریت منابع آب ایران  تدوین شده است، تصریح کرد:  امیدوارم این  شیوه نامه در این نشست تشریح و مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه در فروردین ماه سال جاری کشور بارش های فراوان و در پی آن سیلاب های عظیمی را تجربه کرد، ادامه داد: کتاب مذکور  ظرفیت بسیاری برای مطرح کردن مباحث سیلاب را به دانش آموزان دارد و عدم  توجه به مفاهیم سیلاب و  رعایت حریم و بستر رودخانه ها در این کتاب خود یک چالش محسوب می شود.

مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص مقوله گردشگری عنوان کرد:  منابع طبیعی کشورمان از قبیل سدها، رودخانه ها، تالاب ها و دریاچه ها از جمله مباحث گردشگری می باشند که با عنوان کردن آن ها در این کتاب  می توانیم موضوعات گردشگری را  هم آموزش دهیم.

وی نشان کرد: از تمام کسانی که  برای گسترش سواد آبی به هر نحوی در جامعه در حال تلاش هستند تشکر نموده وامیدوارم بتوانیم با آموزش مقوله های آبی به مخاطبان آگاه جامعه سهم عمده ای در مدیریت منابع آبی ایفاء نماییم.

 در ادامه این نشست "عبداله اسکویی" مدیر کل دفتر روابط عمومی شرکت مدیریت منابع آب ایران نیز عنوان کرد:  مجموعه فعالیت هایی که در طی یک سال گذشته درباره این کتاب انجام شد حاصل آن تدوین شیوه نامه ای بود که  برای شرکت های آب منطقه ای ارسال گردید تا بتوانند آموزش کتاب نامبرده را با کمک آموزش و پرورش  به سرانجام برسانند که تاکنون به پنجاه درصد از اهداف خود رسیده ایم.

وی ادامه داد: با توجه به سیلاب های اخیر  موضوع نشست امروز سیل و سیلاب انتخاب شده است، چرا که در سال جاری بعد از طی کردن 11 سال خشکسالی  با سیلاب رو به رو شدیم در حالی که آمادگی های لازم در خصوص مقابله با سیلاب را نداشتیم.  اگر چه نگاه ما نگاه پیشگیرانه است  تا از رخدادهای مخرب آینده جلوگیری کنیم.

در ادامه این نشست"سید حسن رضوی" مدیر عامل شرکت  آب منطقه ای تهران همچنین  بیان کرد: بسیار خرسندیم که  مباحث مرتبط با  آب و محیط زیست بعد از گذشت سال ها همچنان  جایگاه خود را  در بدنه آموزش و پرورش  احساس کرده  و با وجود مباحثی  همانند تغییر اقلیم ضرورت دارد تا دانش آموزان که مدیران و سکانداران کشور در سنوات آتی خواهند بود، مقولات آبی را بیاموزند.

وی ادامه داد: با آموزش های لازم به دانش آموزان می توانیم ضمن جلوگیری از حوادثی که به دست بشر اتفاق افتاده است، ترمیمی هم در جهت بهبود شرایط داشته باشیم و البته برای بازگشت به شرایط مطلوب  اقدامات بسیاری باید صورت گیرد.

برگزاری این گونه گرد همایی ها خروجی خوبی داشته باشد و برای نسل های آینده شرایطی فراهم شود که دید کافی نسبت به محیط کتابهای درسی که در آن قرار دارند، پیدا نمایند.

" محمود امانی طهرانی" مشاور علمی سازمان پژوهش و وزارت آموزش و پرورش در ادامه این جلسه برگزاری این گونه کارگروه ها را بسیار مفید دانست و گفت:  همگی ما بایستی به این جمله ایمان بیاوریم که ماندگارترین راه برای بهبود شاخص های آماری جامعه، مدرسه است و هر هزینه ای که اکنون برای آموزش و تربیت  فرزندانمان انجام دهیم  به نوعی سرمایه گذاری است.

وی با بیان  اینکه مدرسه با جامعه همواره در پیوند است، افزود:  کشور ما در زمینه سواد آبی در حال رشد است و جای بسی خوشحالی است که موضوع آب  در این  کتاب عملیاتی شده است و آموزش معلمان در این خصوص بسیار راهگشا خواهد بود.

امانی در پایان خاطر نشان کرد: معلمان بایستی  محتوای این کتاب را  از طریق فیلم، عکس، اشتراک گذاری در صفحات مجازی و  انجام بازدیدها برای دانش آموزان ملمس کرده تا در ذهن آن ها ماندگار شود و باید تلاش نموده  تا محتویات این کتاب ارزشمند در جهات مختلف افزایش پیدا کند.

سخنان مهندس رضوی، مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران، پایان‌بخش پنل افتتاحیه کارگاه بود.

در ادامه این نشست دو پنل با عناوین "پنل ویژه فصل نخست کتاب با تأکید بر سیلاب" و"پنل ویژه سایر فصول با رویکرد همبست" برگزار شد. در "پنل ویژه فصل نخست کتاب با تأکید بر سیلاب"، اسکویی، مدیرکل روابط عمومی شرکت مدیریت منابع آب در رابطه با انتظارت و شیوه‌های همکاری در تدریس فصل اول کتاب انسان و محیط‌زیست، دکتر عابدینی، مؤلف فصل آب کتاب انسان و محیط‌زیست در رابطه با سیلاب به‌عنوان اولویت آموزشی فصل اول در سال تحصیلی پیش رو و مهندس سمیعی، نماینده آبانگاه و مشاور ملی اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی بخش آب کشور، در خصوص ارتقاء آگاهی در مواجهه با سیلاب و چارچوب و گام‌های آموزش و مانور سیلاب، مطالبی را ارائه نمودند.

در ادامه این پنل، دکتر ناصری از هیئت ویژه گزارش ملی سیلاب، خانم مهندس کرمی، رئیس گروه حفاظت از رودخانه‌های شرکت مدیریت منابع آب ایران و مهندس زنگویی، مدیر امور رودخانه شرکت آب منطقه‌ای تهران، سخنرانی نمودند و پس ‌ازآن پنل گفتگو و پرسش و پاسخ به‌ویژه در رابطه با بحث آموزش و مانور سیلاب با مشارکت گسترده سرگروه‌های آموزش کتاب دنبال شد.

بازدید بخش آزمایشگاه کیفی آب منطقه‌ای تهران نیز در حاشیه برنامه دنبال شد.

در ادامه نشست، پنل دوم برنامه با عنوان" پنل ویژه سایر فصول با رویکرد همبست" برگزار شد.

روز دوم بازدیداز سد لتیان، حریم رود جاجرود ومناطق تخریبی اطراف آن که حریم رودخانه را رعایت نکرده بودند انجام پذیرفت .

2
امتیاز: 2 (1 رای)

ارسال نظر

Image CAPTCHA