گزارش هفته

  • مشروح پیش نشست «مناسبات علم دینی و برنامه درسی آموزش و پرورش»

    معاون وزیر آموزش و پرورش در پیش نشست کنفرانس مجازی«نقش معرفت دینی در علوم انسانی» موضوع "علم دینی و دلالت های آن در برنامه درسی"را تشریح کرد.

  • مشروح نشست نقد و بررسی "الگوی عملیاتی برنامه درسی آموزشی الکترونیکی"

    نشست نقد و بررسی "الگوی عملیاتی برنامه درسی آموزشی الکترونیکی" با حضور کارشناسان، صاحب‌نظران و مسئولان در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد.

  • مشروح نشست سیاست های جمعیتی بین سازمان پژوهش و شبکه سلامت صداوسیما

     

    نشست مشترک سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و شبکه سلامت صداوسیما برگزار شد.

  • اعلام مهم‌ترین اقدامات وزارت آموزش و پرورش به مناسبت هفته دولت

     

    نمی‌توان درباره عملکرد دستگاه‌های مختلف کشور در آخرین سال دولت تدبیر و امید سخن گفت، اما روزهای سختِ رفته و سایه سنگین حضور ویروس کرونا در برنامه‌ریزی‌های آتی را نادیده گرفت. وزارت آموزش و پرورش در کنار تلاش برای مدیریت جریان آموزش در دوران تعطیلی مدارس به علت کرونا، برنامه‌های دیگری را در زمینه‌های مختلف به اجرا درآورده است و اکنون بر بازگشایی مدارس از پانزدهم شهریورماه با سناریوهای از پیش تعیین شده، متمرکز است.

  • تقویت فرهنگ سازمانی از طریق زیرساخت های نظام پیشنهادات

    معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی مبانی و دلالت های نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها را تشریح و بر ضرورت توجه ویژه به این بخش تأکید کرد.

  • پیشنهادهای راهبردی ناظر بر فعالیت مدارس در دوره کرونا

    بحران جهانی ویروس کرونا، در کنار همه ناملایمات و سختی‌ها، سبب بروز فرصت‌هایی در بخش‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی، بویژه آموزش و پرورش شده است تا بسیاری از کج فهمی‌ها، کج‌اندیشی‌ها و  تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌های ناکارآمد به چالش کشیده شده و به حداقل برسد و در عین حال، راه حل‌های روز آمد و نوآورانه‌ای از زیر خروارها مشکلات و موانع پدیدار شود.

  • فنی و حرفه ‎ای لباسی به قامت تربیت

    معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بوم اندیشی، بومی اندیشی، بومی سازی را معیارهای طراحی برنامه ‎های درسی برشمرد و تأکید کرد که لباس مهارت های فنی و حرفه ای باید به قامت تربیت دوخته شود.

  • تحقیق در مورد عید غدیر خم

    در سال دهم هجرت پیامبر (ص) از طرف خداوند مأمور شدند تا دو مسئله مهم دین اسلام را به مردم ابلاغ نمایند و آن دو مسئله عبارت بودند از حج و ولایت و خلافت دوازده امام (ع). پس از این اعلان مردم با عجله آماده خروج از مکه شدند. بعد از اینکه افراد به محل غدیر خم رسیدند پیامبر بر روی منبری که در زیر درخت کهنسالی که در آنجا بود ساخته بودند رفت و سپس دستور داد تا امیرالمومنین (ع) را فراخواندند و دستور دادند بالای منبر پیامبر و دست راست آن حضرت بایستد، پس پیامبر منتظر ایستادند تا مردم کاملاً جمع شدند و آنگاه خطابه رسمی خود را بیان نمودند.

  • لزوم همکاری وزارت آموزش و پرورش برای تربیت نیروی ماهر در بخش راه و شهرسازی
    وزیر آموزش‌وپرورش در برنامه گفتگوی هفته که با حضور وزیر راه و شهرسازی و اعضای شورای معاونان برگزار شد از آمادگی آموزش‌وپرورش برای تربیت نیروی انسانی متخصص و ماهر در بخش راه و شهرسازی و ساختمان خبر داد، گفت: وزارت راه و شهرسازی زمین‌های مناسب برای ساخت مدرسه در اختیار خیرین مدرسه‌ساز قرار دهد.
  • دانش‌آموزان میان پایه برای سفارش کتاب تا 20 مرداد فرصت دارند

    دانش‌آموزان میان پایه که تاکنون موفق به ثبت سفارش کتابهای درسی نشده‌اند از امروز تا 20 مرداد می‌توانند نسبت به ثبت سفارش اینترنتی کتاب‌های درسی اقدام کنند.

  • گنجاندن شاخص‌­های هنر و معماری در کتب درسی

    جلسه 255 کمیته فرهنگ و تمدن ایران و اسلام شورای عالی انقلاب فرهنگی، در محل دبیرخانه این برگزار و بر گنجاندن شاخص های هنر و معماری در کتب درسی تاکید شد.

  • ابلاغ ماده واحده«فرآیند و مرجع تدوین سیاست‌های فرهنگی در شرایط بحران‌های طبیعی»

    ماده واحده «فرآیند و مرجع تدوین سیاست‌های فرهنگی در شرایط بحران‌های طبیعی» که در جلسه پنجم ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور به تصویب رسیده است، توسط دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد.

  • هر دانش آموز حداقل یک مهارت را بیاموزد
    وزیر آموزش و پرورش در آیین امضای تفاهم نامه همکاری با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه مجموعه همکاری های بین دستگاهی زمینه هوشمندی ‌استفاده از ظرفیت های موجود را افزایش می دهد، گفت: آموزش و پرورش مهمترین و موثرترین نهاد فرهنگ ساز در بهترین دوران زندگی انسان هاست.
  • بخشهایی ازتأکیدات مقام معظم رهبری درخصوص مهارت آموزی و کارآفرینی

    مقام معظم رهبری تأکیداتی در خصوص مهارت آموزی، اهمیت آموزش فنی و حرفه ای و کارآفرینی داشته اند که به مناسبت هفته مهارت بخش هایی از آنها را در این خبر آورده ایم.

  • قبیله‌گرایی علمی مانع رشد علوم ‌انسانی می‌شود

    یکی از دلایلی که در ایران علوم بین‌رشته‌ای شکل نمی‌گیرد و به یک رشته مجزا و مستقل در برابر سایر رشته‌ها تبدیل می‌شود، همین است که ما با اشتراک‌گذاری مسئله‌ها و روش‌ها در ضمن یک کار گروهی علمی آشنا نیستیم. آن‌قدر انحصارگرایی روش‌شناختی داریم که همدیگر را قبول نداریم و به این ترتیب صورتبندی‌های تازه‌ای از نژادپرستی شکل می‌گیرد و در قالب قبیله‌گرایی علمی ظهور پیدا می‌کند.

  • کنکور اهداف تعلیم و تربیت را به گروگان گرفته است

    وزیر آموزش و پرورش گفت: کنکور هیچ نسبتی بااهداف تعلیم وتربیت ندارد. تنها چیزی که می‌سنجد در بهترین شرایط دانش افراد وتوانایی تست زنی آنهاست. کنکور کل اهداف تعلیم و تربیت را گروگان گرفته است.

  • ابلاغ دستورالعمل اجرایی بسته تحولی کیفیت‌بخشی به اجرای برنامه ویژه مدرسه (بوم)
    سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی دستورالعمل اجرایی بسته تحولی را با عنوان کیفیت‌بخشی به اجرای برنامه ویژه مدرسه (بوم) ابلاغ کرد.
  • جلسه تخصصی دفتر تألیف فنی و حرفه ای با حضور دکتر مرتضایی

    جلسه تخصصی دفتر فنی و حرفه ای و کاردانش با حضور معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان، سرپرست دفتر فنی و حرفه ای و کاردانش، معاونین و کارشناسان این دفتر، روز دوشنبه 23 تیرماه به منظور بررسی گزارش عملکرد تیرماه، تبیین برنامه های مردادماه و توسعه و تعمیق همدلی و هم افزایی در سالن جلسات طبقه هشتم سازمان برگزار شد.

  • لزوم ارائه استاندارد برای تولید محتوا به معلمان

    اولین جلسه تبیین استاندارهای محتوایی برای معلمان با حضور مدیران کل وزارت آموزش و پرورش و کارشناسان سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در محل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی برگزار شد.

  • کلاس نهمی‌ها بخوانند؛ نکاتی درباره «هدایت تحصیلی»

    هرساله حدود یک میلیون دانش آموز درگیر انتخاب رشته و هدایت تحصیلی از پایه نهم به دهم هستند. هدایت تحصیلی مسیر تحصیلی و شغلی دانش‌آموزان را رقم می‌زند و از این حیث سرنوشت ساز است.