گزارش هفته

برگزاری نشست هم‌اندیشی «به سوی سیاست‌های نوین آموزش‌های فنی وحرفه ای و کاردانش»

برگزاری نشست هم‌اندیشی «به سوی سیاست‌های نوین آموزش‌های فنی وحرفه ای و کاردانش» با حضور اساتید، صاحب نظران، خبرگان و نخبگان آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار شد.

مدرسه جایی است که ثباتش از وزارت‌خانه بیشتر است

برای گریز از غلبۀ صورت‌گرایی، کمیت‌گرایی و اقتدارگرایی بر نظام آموزشی چه باید کرد؟ فلسفۀ تربیت رسمی بدون توجه به فلسفۀ ضمنی نمی‌تواند تحول‌آفرین باشد. زبان سند تحول بنیادین فاصلۀ زیادی با زبان مدرسه دارد. مفاهیمی چون «رشد فردیت» و «پیوند محتوای آموزشی با زندگی روزمره» مفاهیمی هستند که می‌توان از سند به درون مدرسه برد. دانشگاه باید برای تحقق هدف‌های معین با همکاری متولیان مدرسه برای خود مدرسه سند تولید کند.

«استاد- شاگردی» در دستور کار آموزش سربازان

سخنگوی قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی از رونمایی از آموزش در محیط واقعی کار «استاد- شاگردی» خبر داد و گفت: یکی از مهمترین اهداف سربازی، توانمندسازی و مهارت آموزی کارکنان وظیفه است تا حداقل یک مهارت منجر به اشتغال را در زمان سربازی فرا گیرند.

برنامه‌های آموزش و پرورش منطبق با ارزش‌های الهی و اسلامی برنامه‌ریزی شود

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: برنامه‌های آموزش و پرورش که روی دین و اخلاق دانش آموزان تاثیر دارد باید تفکیک شود و منطبق با مولفه‌ها و ارزش‌های الهی و اسلامی برنامه‌ریزی شود.

چرا دانش آموزان به "درس تاریخ" علاقه نشان نمی دهند؟

تاریخ درسی است که در مدارس جدی گرفته نمی شود حال آنکه به گفته بسیاری از متخصصان در روزگاری که بچه هایمان در معرض انواع اطلاعات و هجوم فرهنگ غربی هستند، فهم تاریخی می تواند کمک بسیاری کند.

جشنواره فیلم رشد تجربه بسیار مثبتی برای جوانان خواهد بود

داور بخش دانش‌آموزان و فرهنگیان فیلمساز جشنواره رشد می‌گوید طی چند روز گذشته انیمیشن‌های جذابی از فیلمسازان ایرانی تماشا کرده‌ام و به آینده ساخت انیمیشن در ایران امیدوار شدم.

مدیر از معلم نمره می خواهد نه یادگیری

کارشناسان معتقد هستندآموزش زبان انگلیسی در مدارس به دلایلی چون پایین بودن زمان آموزش ناکارآمد است و کنکور نیز نقش مهمی در تعیین روش آموزشی غلط این درس دارد اما حذف آن پاک کردن مساله است.

چالش‌های یادگیری زبان خارجی در مدارس

طرح رفع انحصار زبان انگلیسی در نظام آموزشی کشور، گرچه ممکن است در صحن علنی مجلس رای نیاورد اما بحثهایی از جمله میل به خصوصی سازی آموزش زبان و چرایی انحصاری بودن زبان انگلیسی را مطرح کرد.

درخواست پلیس برای ورود مباحث ترافیکی به کتاب‌های درسی

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا از درخواست پلیس برای ورود مسائل و موضوعات مرتبط با فرهنگ ترافیکی به کتاب‌های درسی خبر داد.

سرهنگ عین‌الله جهانی دراین‌باره گفت: در دیدار اخیر میان رییس پلیس راهور ناجا و وزیر آموزش و پرورش یکی از موضوعاتی که از سوی سردار هادیانفر ارائه شد، مساله ورود مسائل و موضوعات ترافیکی و فرهنگ ترافیکی به کتاب‌های درسی بود که خوشبختانه با استقبال حاجی میرزایی نیز مواجه شد.

گونه‌شناسی مدارس در نظام آموزش‌وپرورش ایران

7 مرجع تصمیم‌گیری 23 گونه مدرسه را در چارچوب نظام آموزش‌وپرورش رسمی کشور پدید آورده‌اند. این مدارس را می‌توان بر پایه 7 مؤلفه از یکدیگر متمایز ساخت.

روح و جسم دو طرح آموزش و پرورشی در مجلس

طی چند روز اخیر نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حوزه تصویب و ارائه طرح ها برای تغییر و تحولات در آموزش و پرورش فعال بوده اند و حداقل دو طرح نمایندگان موجی از ابهام و سوال و نقد و نظر را به همراه داشته است. یکی از آنها طرح یک فوریتی بود که 57 نماینده مجلس با عنوان «رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی کشور» ارائه کردند که طبق این طرح آموزش تمامی زبان‌های انگلیسی و غیر انگلیسی اختیاری و از محیط مدرسه خارج و به آموزشگاه‌های آزاد سپرده می‌شود.

دانش‌آموزان از زبان‌ غیر از انگلیسی استقبال نمی‌کنند

علی‌اصغر فانی در نشست نقد و بررسی طرح رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی کشور با بیان اینکه رفع انحصار از زبان انگلیسی مسئله جدیدی نیست، گفت: این موضوع در سال 1381 و 1382 دو بار به تصویب رسیده است تا دانش‌آموزان از میان چند زبان خارجی یکی را به دلخواه انتخاب کنند.

پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش چه پژوهش‌هایی انجام داده است؟

فهرست طرح‌های پژوهشی پایان‌یافته در پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش در طول سال‌های 1390 تا 1397 منتشر شد. بر اساس این گزارش که متن کامل آن به پیوست خبر ارائه شده، در فاصله زمانی یادشده 285 پژوهش در پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش انجام شده است.

 

چالش‌های آموزش زبان خارجی در مدارس

به عقیده دبیر کمیسیون برنامه درسی و تربیتی شورای عالی آموزش و پرورش، کمبود نیروی انسانی متخصص، انگیزه دانش آموز برای یادگیری، زمان نه چندان زیاد آموزش و فراهم نبودن فضا و تجهیزات از جمله مشکلاتی است که در زمینه آموزش زبان انگلیسی وجود دارد.

به گزارش ایسنا، عفت بلوسی با اشاره به اینکه در حوزه محتوایی با توجه به نظرات کارشناسی، چالش ها و آسیب های کمتری وجود دارد، تصریح کرد: بیشترین چالش ها در زبان آموزشی در حوزه اجرا است.

نقش بازی‌‏های آنلاین درسلامت روان و جامعه‌پذیری کودکان و نوجوانان

وقتی در یک تفریح خانوادگی در پارک یا ساحل دریا، والیبال بازی می کنید یا دنبال پروانه‏ ها می‌دوید یا برای تهیه  غذا با هم همکاری می‌کنید، کودک شما نیازی نمی‌بیند تا در دنیای مجازی غرق شود.

کتاب‌ها و سرگرمی‌های سنتی با دنیای کودکان امروز فاصله زیادی دارند

محمود برآبادی، نویسنده و منتقدادبی، معتقد است کودکان امروز با کودکان نسل قبل تفاوت زیادی دارند و به راحتی نمی‌توان سرگرم‌شان کرد و کتاب‌ها و سایر سرگرمی‌های سنتی گرچه هنوز کاربرد دارند، اما با دنیای کودکان امروز فاصله زیادی دارند و روز به روز این فاصله‌ها افزایش می‌یابد.

آخرین دستاوردهای پژوهشی در حوزه جامعه شناسی اسلامی

ششمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی ویژه جامعه شناسی اسلامی با تأکید بر الگوی دینی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی و نقد الگوهای غربی، 11 مهر ماه، به همت مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا و با همکاری دانشگاه جامع امام حسین(ع) و د انشگاه علوم و معارف قرآن کریم، در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.

جشن آغاز آموزش قرآن در پایه اول ابتدایی همزمان با روز جهانی کودک

کارشناس قرآنی و مؤلف کتب درسی قرآن مقطع ابتدایی گفت: جشن شروع آموزش قرآن بطور همزمان در سراسر کشور همزمان با روز جهانی کودک با هدف ایجاد خاطره‌ای خوش از یادگیری قرآن در ذهن دانش‌آموزان پایه اول ابدایی، برگزار می‌شود.

رضا نباتی، کارشناس قرآنی و مؤلف کتب درسی قرآن مقطع ابتدایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، ضمن بیان این مطلب گفت: امسال همزمان با روز جهانی کودک، 16 مهرماه، جشن شروع آموزش قرآن بطور همزمان در سراسر کشور در 63 هزار مدرسه و حدود 80 هزار کلاس درس و با حضور یک میلیون و 500 هزار دانش آموز برگزار می‌شود.

مدارس تشنه نشاط و شادی هستند/ راهکارهای ایجاد نشاط

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران به راهکارهای ایجاد نشاط در میان دانش آموزان اشاره کرد و گفت: مدارس تشنه نشاط و شادی هستند.

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به نقل از خبرگزاری مهر، با توجه پرسش مهری که رییس جمهور همزمان با آغاز  سال جدید تحصیلی اعلام کرد(آیا محیط مدرسه محیطی دلپذیر، شاد و پرنشاط است؟ ) گفت وگویی با سید حسن موسوی چلک رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران انجام داده ایم که در ذیل می آید.

«رسانه» و «یکسان بودن نظام آموزش و پرورش»، عوامل اصلی حاشینه نشینی است

یک پژوهشگر اجتماعی گفت: «رسانه» و «یکسان بودن نظام آموزش و پرورش»، عوامل اصلی حاشینه نشینی است.

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به نقل از مجمع عالی علوم انسانی اسلامی، ششمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی ویژه جامعه شناسی اسلامی با تأکید بر الگوی دینی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی و نقد الگوهای غربی، به همت مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا و با همکاری دانشگاه جامع امام حسین(ع) و دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.