گزارش هفته

  • طرح تاسیس مدارس تخصصی زبان‌های خارجی

    مشکل تمرکز روی زبان انگلیسی درمدارس این است که بچه‌ها در دانشگاه می‌توانند آموختن زبانی را شروع کنند که ردپایی از آن در مدرسه نیست. آیا تاسیس مدارس تخصصی زبان می‌تواند این چالش را حل کند؟

  • بازدید هیات اعزامی دانشگاه فرهنگیان به دانشگاه تعلیم و تربیت آیچی ژاپن

    هیات اعزامی دانشگاه فرهنگیان در سفری به ژاپن بازدیدی از دانشگاه تعلیم و تربیت آیچی ژاپن و چند مدرسه ابتدایی داشتند.

  • انتقاد از مد شدن "آزمونک" در دوره ابتدایی

    عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه وقتی آزمون مدادکاغذی در دوره ابتدایی جمع می‌شود باید مفاهیم کیفی به صورت عمیق مورد سنجش قرار بگیرند، گفت: اخیرا چیزی به اسم "آزمونک" مد شده، باید سوال کرد که آزمونک مربوط به کدام نوع سنجش است؟ وقتی الگوها را داریم باید طبق آن میزان یادگیری را سنجید. آزمونکی با چهار پنج سوال چگونه یادگیری را بر حسب سنجش تکوینی می‌سنجد؟ آزمونک همان آزمون مدادکاغذی است که کوچک شده است.

  • اگر برنامۀ درسی پژوهش‌محور باشد، دانش‌آموز در امر پژوهش توانمند می‌شود

    ردیفی به عنوان کمک به پژوهش دانش‌آموزی که سرانه شده باشد، نداریم. البته بودجه‌هایی در استان ها وجود دارد. اما به نظرم مهم‌ترین مسئله ما در امر پژوهش دانش‌آموزی اعتبار بودجه آن نیست. چرا؟ به خاطر آنکه دانش‌آموز به آن چندان نیاز ندارد. اگر برنامه درسی و کتا‌ب‌های دانش‌آموز پژوهش‌محور باشد، خودبه‌خود دانش‌آموز در امر پژوهش توانمند می‌شود.

  • سرپرست حوزه تربیت و یادگیری ادبیات فارسی: نقشه جامع کتاب‌های درسی تدوین می‌شود

    سرپرست حوزه تربیت و یادگیری ادبیات فارسی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: یکی از کارهای جدی دست‌اندرکاران تالیف کتاب‌های درسی،   نقد و بررسی کتاب‌ها،   تدوین استانداردهای زبان آموزش، برنامه درسی دوره اول ابتدایی و نقشه جامع نوشتن است.

  • گفتگوی تفصیلی سرپرست حوزه تربیت و یادگیری زبان‌های خارجی

    سرپرست حوزه تربیت و یادگیری زبان‌های خارجی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در واکنش به اینکه یکی از انتقادهای وارد به آموزش و پرورش این است که فرزندان ما شش سال زبان می‌خوانند اما هیچ چیز یاد نمی‌گیرند؟ گفت: این گزاره را بسیار شنیده‌ایم و گویی یک اصل پذیرفته شده است، اما آیا واقعا این گونه است که دانش‌آموزان ما به مدت شش سال یعنی از پایه هفتم تا دوازدهم زبان می‌خوانند و بعد هیچ یاد نمی‌گیرند؟ گاهی ما چیزهایی را آنقدر شنیده‌ایم که بدون هیچ سندی می‌پذیریم. در حالی که لزوما هر حرفی که زیاد تکرار می‌شود، درست نیست.

  • مجلات رشد در مسیر تحول

    در هر کجای ایران که تحصیلات خود را گذرانده باشید احتمالا با مجلات رشد مواجه شده‌اید. رشد نوآموز، رشد نوجوان یا رشدجوان که هر‌کدام برای مقاطع تحصیلی خاصی تهیه و تدوین شده‌اند. دکتر مسعود فیاضی از اردیبهشت‌ماه سال جاری به‌عنوان مدیرکل جدید دفتر انتشارات و فناوری آموزشی در سازمان پژوهش و برنامه­‌ریزی آموزشی وزارت آموزش‌و‌پرورش مشغول به‌کار شده است. روز گذشته درباره سیاست‌های مجلات رشد که قدمتی دیرینه دارد با وی به گفت‌و‌گو نشستیم. نشریات رشد یک خانواده و مجموعه‌ای از نشریات هستند که سابقه‌ای 40‌ساله دارند.

  • دارالفنون گنجینه ای برای آموزش و پرورش

    دارُالفُنون نام مدرسه‌ای است که به ابتکار امیرکبیر در زمان ناصرالدین‌شاه برای آموزش علوم و فنون جدید در تهران تأسیس شد. دارالفنون را می‌توان نخستین دانشگاه در تاریخ مدرن ایران دانست. در نوشته‌های ایرانی، تا دیرزمانی همهٔ دانشگاه‌های خارجی را دارالفنون می‌خواندند. ساختمان دارالفنون در خیابان ناصرخسرو در مرکز شهر تهران جای گرفته است.

  • استرس شب امتحان را چگونه رفع کنیم؟

    با فرا رسیدن ایام امتحانات نگرانی‌های مختلف مربوط به درس خواندن در ذهن دانش‌آموزان شکل می‌گیرد و آن‌ها را دچار استرس می‌کند.

  • رنگ علم و دانش در جشنواره پروژه‌های دانش‌آموزی تبیان

    چهاردهمین جشنواره پروژه‌های دانش‌آموزی تبیان در باغ کتاب با حضور دانش‌آموزان منتخب دختر و پسر از سراسر کشور برگزار شد.

  • گزارش عملکرد اداره کتابخانه درهفته پژوهش

    اداره کتابخانه و مرکز اسناد سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به مناسبت هفته پژوهش گزارش عملکردی را ارئه نمود.

    به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، متن کامل این گزارش به شرح زیر است:

    راه اندازی و ایجاد بانک اطلاعات کتاب شناختی طرح های پژوهشی چاپی   

  • وقتی عواید یک کنسرت به مدرسه تبدیل شد

    درود بر کسانی که برای یاری دادن به مردم شب تا به صبح نخوابیدند و با دلیری افسانه‌ای، جان و مال انسان‌ها را از چنگ سیل بدر آوردند.

  • ناگفته‌های آینده‌سازان فردا

    تعدادی از دانش‌آموزان در میزگردی که در خبرگزاری فارس برگزار شد، از دغدغه‌های خود گفتند.

  • برگزاری نشست هم‌اندیشی «به سوی سیاست‌های نوین آموزش‌های فنی وحرفه ای و کاردانش»

    برگزاری نشست هم‌اندیشی «به سوی سیاست‌های نوین آموزش‌های فنی وحرفه ای و کاردانش» با حضور اساتید، صاحب نظران، خبرگان و نخبگان آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار شد.

  • مدرسه جایی است که ثباتش از وزارت‌خانه بیشتر است

    برای گریز از غلبۀ صورت‌گرایی، کمیت‌گرایی و اقتدارگرایی بر نظام آموزشی چه باید کرد؟ فلسفۀ تربیت رسمی بدون توجه به فلسفۀ ضمنی نمی‌تواند تحول‌آفرین باشد. زبان سند تحول بنیادین فاصلۀ زیادی با زبان مدرسه دارد. مفاهیمی چون «رشد فردیت» و «پیوند محتوای آموزشی با زندگی روزمره» مفاهیمی هستند که می‌توان از سند به درون مدرسه برد. دانشگاه باید برای تحقق هدف‌های معین با همکاری متولیان مدرسه برای خود مدرسه سند تولید کند.

  • «استاد- شاگردی» در دستور کار آموزش سربازان

    سخنگوی قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی از رونمایی از آموزش در محیط واقعی کار «استاد- شاگردی» خبر داد و گفت: یکی از مهمترین اهداف سربازی، توانمندسازی و مهارت آموزی کارکنان وظیفه است تا حداقل یک مهارت منجر به اشتغال را در زمان سربازی فرا گیرند.

  • برنامه‌های آموزش و پرورش منطبق با ارزش‌های الهی و اسلامی برنامه‌ریزی شود

    دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: برنامه‌های آموزش و پرورش که روی دین و اخلاق دانش آموزان تاثیر دارد باید تفکیک شود و منطبق با مولفه‌ها و ارزش‌های الهی و اسلامی برنامه‌ریزی شود.

  • چرا دانش آموزان به "درس تاریخ" علاقه نشان نمی دهند؟

    تاریخ درسی است که در مدارس جدی گرفته نمی شود حال آنکه به گفته بسیاری از متخصصان در روزگاری که بچه هایمان در معرض انواع اطلاعات و هجوم فرهنگ غربی هستند، فهم تاریخی می تواند کمک بسیاری کند.

  • جشنواره فیلم رشد تجربه بسیار مثبتی برای جوانان خواهد بود

    داور بخش دانش‌آموزان و فرهنگیان فیلمساز جشنواره رشد می‌گوید طی چند روز گذشته انیمیشن‌های جذابی از فیلمسازان ایرانی تماشا کرده‌ام و به آینده ساخت انیمیشن در ایران امیدوار شدم.

  • مدیر از معلم نمره می خواهد نه یادگیری

    کارشناسان معتقد هستندآموزش زبان انگلیسی در مدارس به دلایلی چون پایین بودن زمان آموزش ناکارآمد است و کنکور نیز نقش مهمی در تعیین روش آموزشی غلط این درس دارد اما حذف آن پاک کردن مساله است.